پیش ‏لرزه‏های حضور دکتر احمدی‏نژاد در نیویورک کلید خورد


یزدفردا "صالح ناصری : در حالی که بان کی مون دبیر کل سازمان ملل حضور احمدی نژاد در کنفرانس بازنگری معاهده منع گسترس تسلیحات اتمی (ان پی تی) را مفید خوانده است، بار دیگر ابراز نگرانی های مقامات آمریکایی و صهیونیستی از اظهارات احتمالی احمدی نژاد در نیویورک بالا گرفت.

به گزارش رجانیوز کنفرانس بازنگری معاهده منع گسترش تسلیحات اتمی به میزبانی سازمان ملل در نیویورک، سیزدهم اردیبهشت ماه آغاز و تا هفتم خرداد ماه ادامه می یابد. در برنامه طولانی سخنرانی مقامهای کشورهای جهان در کنفرانس بازنگری معاهده ان پی تی، رییس جمهوری ایران به عنوان سخنران نخستین روز آغاز بکار این کنفرانس معرفی شده است.

بان كی مون با ااشره به حضور احمدی نژاد در این اجلاس تاکید کرد:«اگر رئیس‌جمهور احمدی‌نژاد در این كنفرانس شركت كند و اگر پیشنهادات خوب و عملی در خصوص حل برنامه هسته‌ای تهران ارائه كند، این مفید خواهد بود.»

او در عین حال گفت:«اطلاعاتی در خصوص اینكه رئیس‌جمهور ایران با چه موضعی قصد دارد در این كنفرانس شركت كند، در دست ندارم.»

پس از این بود که اخباری نیز درخصوص دیدار احمدی نژاد و بان کی مون منتشر شد. مارتین نسیرکی سخنگوی دبیرکل سازمان ملل روز جمعه به خبرنگاران گفت که این دیدار در حاشیه کنفرانس بازنگری معاهده منع گسترس تسلیحات اتمی (ان پی تی ) انجام می گیرد. وی افزود: این دیدار برای روز دوشنبه طراحی شده اما هنوز ساعت آن مشخص نیست.

اما انتشار اخباری از این دست همان ساعات اولیه واکنش ها و نگرانی های بسیاری را به دنبال داشت. "هیلاری كلینتون" وزیر امور خارجه آمریكا گفت:«اگر رئیس‌جمهور احمدی‌نژاد خواستار آن است كه بیاید و اعلام كند كه ایران از مقررات عدم انتشار تسلیحات تحت پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی پیروی می‌كند، این خبرهای بسیار خوبی خواهد بود و ما از آن استقبال خواهیم كرد اما اگر وی معتقد است كه می‌تواند توجه‌ها را از تلاش‌های بسیار مهم جهانی منحرف كند یا باعث سراسیمگی شود آنگاه این احتمال وجود دارد كه درباره اهداف ایران تردید به وجود آید.»

هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا در عین حال از اینکه ایران در نشست روز دوشنبه بازنگری معاهده ان پی تی ، از قدرتها بخواهد برخورد دوگانه را کنار بگذارند و برای حمایت از ان پی تی، اسرائیل را تحت فشار بگذارند، بشدت ابراز نگرانی کرد.

کلینتون همچنین با اشاره به شرکت محمود احمدی نژاد رییس جمهور ایران در نشست بازنگری معاهده منع گسترش تسلیحات اتمی ( ان پی تی) تاکید کرد:«اگر رییس جمهوری ایران بخواهد به موضوعات دیگری اشاره کند که سمت و جهت کنفرانس را تغییر دهد، با استقبال(آمریکا و اسرائیل) مواجه نمی شود.» او همچنین ادامه داد:«من نمی دانم چرا احمدی نژاد می خواهد به نیویورک بیاید.»

واکنش ها و نگرانی ها نسبت به حضور دوباره احمدی نژاد در نیویورک البته همین جا متوقف نشد. در حالی که این سفر انعکاس هایی در رسانه های بین المللی پبدا کرده بود، خبرگزاری فرانسه امروز از واشنگتن گزارش داد:«شماری از نمایندگان کنگره آمریکا روز جمعه مخالفت خود را با دیدار "محمود احمدی نژاد" رییس جمهوری ایران از نیویورک به منظور حضور در کنفرانس بازنگری پیمان منع اشاعه تسلیحات هسته ای، اعلام کردند.»

براساس این گزارش، پنج تن از نمایندگان فلوریدا (جنوب شرق آمریکا) از جمله "کندریک میک" نماینده دمکرات این ایالت با انتشار بیانیه ای اعلام کردند:«اعطای فرصت مجدد به احمدی نژاد برای اشاعه تنفر، توهین آمیز است.»

به گزارش فرانس پرس، درصورتیکه احمدی نژاد ریاست هیات ایرانی را در کنفرانس نیویورک که دوشنبه هفته جاری آغاز به کار خواهد کرد، برعهده گیرد، تنها رییس جمهوری حاضر در نشست یاد شده خواهد بود.

در این بیانیه آمده است:«حضور احمدی نژاد، کنفرانس را به یک "مسخره" بدل خواهد کرد چون به وی این فرصت مجدد داده خواهد شد تا بار دیگر در سطح بین المللی اسراییل را مورد حمله قرار دهد.»

همچنین، 15تن از اعضای جمهوری خواه مجلس سنای آمریکا با ارسال نامه ای به "هیلاری کلینتون" وزیر امور خارجه این کشور از وی خواستند تا با صدور روادید برای وی مخالفت کند.

در این نامه آمده است که بر اساس قانون فدرال آمریکا، ایران به خاطر حمایت از "فعالیت های تروریستی بین المللی"، "حامی اصلی تروریسم" به شمار می رود.

اعضای یاد شده در نامه خود که به تشویق "جان کورنین" تهیه شد نوشتند:«در شرایطی که کنگره آمریکا در اندیشه تشدید تحریم ها علیه ایران است، این کشور(ایران) تمامی هشدارهای جامعه بین الملل را به چالش می کشد و برای دستیابی به تسلیحات هسته ای به تلاش خود ادامه می دهد.»

شبكه خبری "فاكس نیوز " آمریكا نیز طی خبری نوشت كه "جان كرنین" سناتور جمهوری‌خواه ایالت تگزاس آمریكا پس از انتشار خبر احتمال حضور رئیس جمهور ایران در كنفرانس بازبینی منع گسترش تسلیحات اتمی با ارسال نامه‌هایی به وزارت امور خارجه آمریكا خواستار ممانعت از حضور احمدی‌نژاد در این كنفرانس شده است.

البته "فیلیپ‌ كرولی" سخنگوی وزارت خارجه آمریكا، روز چهارشنبه اعلام كرد درخواست صدور روادید برای محمود احمدی نژاد و هیئت ایرانی همراه او در كشور سوئیس ثبت شده و فكر نمی‌كند با حضور وی ممانعتی شود.

وی گفت كه به طور معمول، هر مقام خارجی كه قصد شركت در این قبیل كنفرانس‌ها را داشته باشد، ویزا دریافت خواهد كرد.

این همه در حالی است که گفته می شود اعلام ناگهانی شرکت رییس جمهوری ایران در کنفرانس بازنگری معاهده منع گسترش تسلیحات اتمی در سازمان ملل، گروه های صهیونیستی و ضدانقلاب در نیویورک را غافلگیر کرده و برنامه ریزی های آنها را عملا مختل کرده است.

این گروهها روز جمعه به نصب چند پوستر و شعار در مقابل سازمان ملل و برخی فعالیت های رسانه ای و فراخوانی روی آوردند.

رهبری گروههای صهیونیستی را "اتحاد علیه ایران اتمی" برعهده دارد و یک سایت اینترنتی ضدانقلاب به نام ایرانیان نیز طبق اطلاعیه هایی که در خیابان های منتهی به سازمان ملل نصب کرده، از ایرانیان همسو با خود خواسته تا روز دوشنبه و هنگام سخنرانی دکتر احمدی نژاد، در مقابل این سازمان دست به تظاهرات بزنند.

اطلاعیه این گروه می گوید که یکی از اهداف تظاهرات آنان اعتراض به عضویت ایران در کمیسیون مقام زن در سازمان ملل است.

در اطلاعیه این گروه از کسانی که می خواهند در این تظاهرات شرکت کنند، خواسته شده تا لباس هایی با رنگ سبز بپوشند و از آوردن تابلوها و نشانه های احزاب ایرانی خارج از کشور خودداری کنند تا به این ترتیب وحدت تظاهرکنندگان حفظ شود.

بانیان این گروه ضد انقلاب گفته اند تظاهرات ساعت 8 صبح دوشنبه به وقت نیویورک و در تقاطع خیابان اول و 47 برگزار می شود.

فراخوان های مشابه، در جریان سفرهای قبلی دکتر احمدی نژاد به نیویورک به ویژه سخنرانی تاریخی وی در دانشگاه کلمبیا نیز اعلام شده بود، به طوری که در حاشیه این سخنرانی وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی خود شخصا رهبری تجمع کنندگان ضداحمدی نژاد را برعهده گرفت.

اما گروه صهیونیستی و ضد ایرانی "اتحاد علیه ایران اتمی"، در نامه ای به مدیران تمامی هتل -های منطقه منهتن از آنان خواسته تا اجازه ندهند رییس جمهوری ایران و هیات همراه وی در هتل های آنان اقامت کنند.

تحت فشار گذاشتن "مایکل بلومبرگ" شهردار یهودی نیویورک برای بیان اظهاراتی ضد ایرانی و در مخالفت با سفر رییس جمهوری ایران به نیویورک برای شرکت در اجلاس سازمان ملل و ارسال نامه ای جداگانه ای برای مجالس آمریکا جهت فشار آوردن به دولت اوباما در ندادن ویزا به هیات ایرانی، از جمله اقدامات خصمانه این گروه ضد ایرانی است که "دنیس راس" مسوول میز ایران در تشکیلات اوباما، "ریچارد هالبروک" نماینده ویژه اوباما در امور افغانستان و پاکستان و "جیمز وولسی" رییس پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و مشاور اصلی مجالس آمریکا در بحث ایران، از بانیان آن هستند.

رییس جمهوری و هیات همراه قرار است عصر یکشنبه به وقت محلی واردنیویورک شوند. کنفرانس بازنگری معاهده "ان پی تی"، روز دوشنبه آغاز و تا هفتم خرداد ماه ادامه می یابد.

افزایش نگرانی هایی از این دست خود به خوبی عمق تأثیرگذاری حضور فعال احمدی نژاد در صحنه های مختلف جهانی را به نمایش می گذارد. شاید این سفر را بتوان با سفر ژنو مقایسه کرد؛ چه آنکه احمدی نژاد در این اجلاس نیز با عنوان مدعو ویژه حضور خواهد یافت و در روز اول کنفرانس به سخنرانی خواهد پرداخت.


یزدفردا


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا